“Een fiets die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een verwaarloosde toestand verkeert, en een geringe economische waarde heeft.“
Een fiets die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een verwaarloosde toestand verkeert, en een geringe economische waarde heeft.
Niet te verwarren met de weesfiets; in tegenstelling tot de weesfiets, is een fietswrak namelijk niet meer bruikbaar. Niet elke gemeente hanteert overigens dezelfde definitie voor fietswrak en dat valt natuurlijk ook te betwisten: Wanneer is een fiets nog een fiets? Volgens Encyclo.nl “bestaat de hedendaagse fiets uit ten minste twee wielen, een frame, een zadel, een stuur en een trapas met pedalen”. Stel dus, je zou je trapas en pedalen van je fiets halen, dan is het feitelijk geen fiets meer. Mag hij dan gratis mee in de trein? Of pas als je de wielen eruit haalt? Dan is het immers geen tweewieler meer, maar wielen zijn wel lastiger te verstoppen. Op de website van de NS, echter, lezen we in een reactie op een reiziger met eenzelfde idee: “Een gedemonteerde fiets blijft gewoon een fiets, en wordt daarmee geen vouwfiets. Er is een broodje-aap verhaal van in omloop dat een fiets zonder voorwiel geen fiets zou zijn, maar dat is wensdenken en onzin.” Jammer!
Hoe dan ook is het bij wet verboden om fietswrakken op de weg achter te laten. Bij een fietswrak zou je ook nog kunnen denken aan een pedaalridder die zich zodanig heeft afgemat, dat hij de trappers bijna niet meer rond krijgt. Ook dan is het verstandig om de fiets in te nemen.
Definitie: Fietsberaad