Refuse
Ken jij de “zeven R’s van duurzaamheid”* al? Deze zijn ook toe te passen op de fiets. De fiets mag dan wel één van de meest milieuvriendelijke vervoersmiddelen zijn, ook in de wereld van de tweewielers kan het duurzamer. In dit eerste deel bespreken we de R van Refuse (weigeren).
In het vorige blog schreven we over het heroverwegen van keuzes. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt dát je nieuwe kleding, gereedschap of voeding gaat kopen, heb je nog altijd invloed op wát je koopt, of – beter nog – wat je níet koopt. Hieronder bespreken we een aantal voorbeelden.
Sportvoeding
Het aanbod aan kant-en-klare sportvoeding is reuze en groeit iedere dag. Ook het aantal duurzame merken sportvoedingen groeit (gelukkig) mee. Voor de hand liggend is de keuze van plantaardige boven dierlijke producten, met name als het gaat om eiwitten. Daarnaast zijn er allerlei keurmerken die je kunnen helpen bij het maken van een duurzame keuze. Raak je verdwaald in het (uitdijende) web van keurmerken? Check het keurmerk in de Keurmerkenwijzer van het Voedingscentrum.
Je kunt ook zelf slimme keuzes maken, met name als het gaat om verpakkingen. Het liefst vermijd je verpakkingen zo veel mogelijk (zie “Rethink”), maar in sommige gevallen is sportvoeding wel handig, bijvoorbeeld in wedstrijdverband. Koop je sportvoeding dan zoveel mogelijk in grote hoeveelheden of grootverpakkingen – zeker als het moet worden verzonden. Dit klinkt tegenstrijdig, aangezien je zo min mogelijk voorverpakte sportvoeding wil gebruiken, maar wellicht kan je de bestelling splitten met een paar framemaatjes. Weiger sportdrank te kopen in tonnen die maar tot de helft gevuld zijn of waarvan de verpakking overtollig is. In deze context: Powerbar heeft voor zijn gelletjes een zogenaamde “Trash Chain” ontwikkeld, dat voorkomt dat je het lipje verliest bij het openscheuren van de verpakking. Tot slot, al valt dit niet in de categorie “sportvoeding”: weiger het voorverpakte koekje bij de koffie als je besluit een koffiestop te maken. Uiteraard zijn dit marginal gains, maar dat telt ook in de (wieler)sport, niet waar?
Sportkleding
De kledingkast van de wielrenner is enorm als je het hele jaar rond fietst. Je komt er in ieder geval niet onderuit een helm, paar schoenen, een wielerpakje en sokken te kopen. Daarbij komen nog verschillende onderlagen (korte en lange (thermo)shirts), arm- en beenwarmers en een regenjasje om bestand te blijven tegen de verschillende weersomstandigheden. Voor bijna elk kledingstuk is gelukkig een duurzame variant beschikbaar. Net als bij sportvoeding spelen bedrijven hier handig op in, dus pas op voor “greenwashing”**.
Good On You kan je helpen om een duurzaam sportmerk te vinden. Zij beoordelen modemerken op hun impact op het klimaat. Ze kijken daarbij niet alleen naar het effect op de planeet (gebruik van materialen, verwerkingen van (textiel)afval, levensduur van het product, circulariteit), maar ook op mensen (kinder- en dwang arbeid, veiligheid op de werkvloer, gendergelijkheid, diversiteit en loon) en dieren (dierproefvrij, veganistisch en dierenwelzijn). Het enige wat jij hoeft te doen is weigeren merken te steunen die slecht scoren op het gebied van duurzaamheid.
Materialen
Ook bij het aanschaffen van fietsonderdelen, -materialen en onderhoudsproducten kun je de minder duurzame varianten weigeren. Denk bijvoorbeeld aan fietslampjes op wegwerpbatterijen, waarvan je het lampje zelf na een winter al moet weggooien. Of die gratis bidon die je krijgt bij je bestelling, als je kast al uitpuilt van de bidons. Daarnaast zijn er veel onderhoudsmiddelen te koop die biologisch afbreekbaar zijn, zoals ontvetter.
*De 7 R’s van duurzaamheid verschillen per bron, maar in onze blogs onderscheiden wij: rethink (= heroverwegen), refuse (= weigeren), reduce (= verminderen), reuse (= hergebruiken), repair (= repareren), repurpose (= hergebruiken met ander doel) en recycle (= recyclen). In sommige gevallen worden er andere of meer R’s genoemd, waaronder remanufacture (= herbouwen), refurbish (= opknappen), recover (= terugwinnen), rot (= rotten, composteren).
**Greenwashing = Een bedrijf beweert milieuvriendelijk te zijn, maar in realiteit weegt het effect van de duurzame acties niet of nauwelijks op tegen de negatieve impact die het bedrijf heeft op de aarde.