De 7Rs van duurzaamheid: Reduce

Reduce

Ken jij de “zeven R’s van duurzaamheid”* al? Deze zijn ook toe te passen op de fiets. De fiets mag dan wel milieuvriendelijk zijn, ook in de wereld van de tweewielers kan het duurzamer. De 7Rs kunnen je helpen om dit stap voor stap te doen. In dit derde deel bespreken we de R van Reduce.

Wij weten hoe verslavend fietsen is: Je wilt altijd meer. Echter, hoe meer je fietst, hoe beter je wordt, waardoor je waarschijnlijk ook hogere eisen gaat stellen aan je materiaal (zie ook ons fietserdilemma). Dan is het soms lastig om te minderen, omdat je denkt dat het ten koste gaat van je fietsplezier en je conditie. Toch is er een aantal manieren om op bepaalde vlakken te minderen, zonder in te leveren op je fietsplezier en prestaties. Let wel, deze kunnen overlappen met de twee vorige R’s (rethink and refuse)

  • Gebruik voorverpakte sportvoeding alleen als het écht nodig is. Dit kan een wedstrijd zijn of een training in voorbereiding op de wedstrijd, waarin je de voeding wil testen.
  • Heb je dat extra paar sokken daadwerkelijk nodig of koop je ze alleen maar omdat je ze mooi vindt? Hetzelfde geldt voor wielerbrillen en andere accessoires.
  • Heb je daadwerkelijk een racefiets, mountainbike én gravelfiets nodig? Of is er een kans dat er eentje stof gaat verzamelen in de schuur? Waarschijnlijk kun je iemand anders blijer maken met één van je fietsen.
  • Verwissel je banden, ketting, cassette alleen als het echt nodig is en niet omdat je per se met nieuwe onderdelen aan de start wil verschijnen (voor het geval dat…). Om goed op te hoogte te blijven van de levensduur van je materialen, zou het kunnen helpen om de datum te noteren wanneer je voor het laatst je banden, ketting en remblokjes hebt vervangen. Zet vervolgens een maandelijkse of halfjaarlijkse herinnering in je agenda, om de onderdelen weer even na te lopen.
  • Zeker als je wedstrijden rijdt, zullen we je niet aanmoedigen om eenvoudigweg minder wedstrijden te rijden om brandstof te besparen. Wel kun je kijken of je de reisbewegingen kunt verminderen door erheen te fietsen (indien mogelijk), te carpoolen met andere framemaatjes of door het openbaar vervoer te pakken.
  • Veel fietsen betekent automatisch een flinke berg met wasgoed. Het is vanzelfsprekend dat je na een zweterige rit je kleding wilt wassen, maar is het echt nodig om bijvoorbeeld na een herstelritje je sokken te wassen? Of na een winterse rit je (wind)vest, been- en armstukken en handschoenen? We willen je uiteraard niet aanmoedigen om vies en stinkend op te fiets te zitten, maar het kan zeker geen kwaad een keertje extra na te denken voordat je je fietskloffie in de wasmachine stopt. Soms is het voldoende om (een deel van je) kleding met de hand uit te spoelen. Dit kan zelfs direct onder de douche na je rit!
  • Over douchen gesproken: Na elke rit stap je waarschijnlijk automatisch onder de douche. Zeker als je (lange) haren doordrenkt zijn van zweet, knap je daar inderdaad van op. Toch doet een washandje ook wonderen, bijvoorbeeld na een rustig ritje. En als je dan toch badend in het zweet thuis komt, daag jezelf eens uit een volledig koude douche te nemen. Een win-winsituatie, want je bespaart niet alleen energie, maar ook water: na een paar minuten ben je dat koude water ook wel weer zat.