Repair

Ken jij de “zeven R’s van duurzaamheid”* al? Deze zijn ook toe te passen op de fiets. De fiets mag dan wel milieuvriendelijk zijn, ook in de wereld van de tweewielers kan het duurzamer. De 7Rs kunnen je helpen om dit stap voor stap te doen. In dit derde deel bespreken we de R van Repair. 

Een fiets vergt onderhoud, daar kun je vast over meepraten. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een lekke band overkomt iedereen wel eens. Hieronder een aantal duurzame reparatietips, zodat je niet alleen prijsbewust, maar ook milieubewust bezig bent: 

  • Het klinkt logisch, maar ben je gevallen met de fiets of valt hij zelf uit elkaar van ellende, kijk eerst of hij het repareren waard is. Raadpleeg hiervoor eventueel een fietsenmaker. 
  • Een gaatje in je wielerkleding of een loslatend zeem? Laat deze maken door die vriend of kennis die handig is met naald en draad of ga langs bij een naaiatelier. 
  • Een lekke band overkomt iedereen regelmatig wel eens. Vaak gooien wielrenners hun lekke binnenbanden weg (of leveren ze in, zie de Rs van “Recycle” en “Repurpose” in onze toekomstige blogs), maar meestal kunnen binnenbanden prima geplakt worden. Een hekel aan plakken? Organiseer een plakjesavond met je framemaatjes. 
  • De meeste fietsschoenen hebben een BOA sluiting systeem: In plaats van veters, hebben deze schoenen een roestvrije staaldraad die met een mechanische draaiknop snel en veilig kan worden aangespannen, vastgeklikt en losgemaakt. Toch kan het gebeuren dat de veter knapt of het mechanisme niet meer goed werkt. Wist je echter dat BOA garantie biedt op haar producten? Via de website van BOA kun je gratis een reparatiesetje sturen voor jouw specifieke BOA systeem. Je krijgt dan de onderdelen thuis gestuurd en met een online instructiefilmpje, kun je het systeem zelf vervangen of repareren. Dit scheelt weer de aanschaf van een compleet nieuw paar schoenen!